Programování na ZŠ
Dnešní společnost je ve větší míře závislá na informačních a komunikačních technologiích. Z tohoto důvodu je zapotřebí i tuto problematiku zařadit na základních školách a věnovat ji větší pozornost. Na základě toho byly tyto technologie začleněny v rámci povinného vzdělávacího plánu na základních školách a to od 4. do 9. ročníku.
Obecně programování rozvíjí tvořivost, logické i algoritmické myšlení, které umožňuje žákům dále pracovat a využívat informace získané např. z internetu. Studenti se učí řešit problémy pomocí tvorby jednoduchých programů.
S podobným programováním se v tomto školním roce seznámili žáci z deváté třídy. Během výuky byla využita stavebnice Micro:bit, ta obsahuje různě obtížné úkoly. Jedním z nich je např. vykreslit na LED diodové matici emotikon nebo dojít až k bezdrátové komunikaci. Tento poslední úkol byl nejtěžší, žáci museli naprogramovat stavebnici tak, aby vysílala a přijímala zakódovaná data pomocí Morseovy abecedy. Úkol většina třídy zvládla na výbornou a již během hodiny si mimo programování vyzkoušeli šifrování a dešifrování dat. Proniknout do základů kódování a dekódování dat mohli i žáci 5. a 6. tříd.
Celkově se dá hodina se stavebnicí Micro:bit hodnotit velmi pozitivně. Žáci byli v hodině velmi aktivní a bez větších problémů zvládli plnit požadavky, které na ně byly kladeny. Zároveň přišli na omezení a nedostatky, které jednoduchá bezdrátová komunikace skrývá.
Mgr. Karla Poštulková, Bc. Tomáš Hromčík